Statut Poradni
Rozdział I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§1
- Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piszu zwana dalej „Poradnią” jest placówką publiczną, która działa na podstawie następujących przepisów prawnych:
a) Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zmianami);
b) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zmianami);
c) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zmianami);
d) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U z 2017 r, poz. 1189)
e) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 roku w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2013 r, poz.199 ze zmianami).
f) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. z 2002 r Nr 223, poz. 1869 ze zmianami).
g) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych;
h) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017, poz. 1743).
i) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach Dziennik Ustaw – Poz. 1591.
j) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno- -pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych
k) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci Poz. 1635.
l) Ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883) oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
§2
- Organem prowadzącym Poradnię jest powiat piski.
- Obsługę administracyjno-ekonomiczną prowadzi Powiatowy Zespół Ekonomiczno- Administracyjny Szkół i Placówek w Piszu.
- Nadzór pedagogiczny nad Poradnią sprawuje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty
w Olsztynie. - Poradnia jest placówką budżetową, prowadzącą gospodarkę finansową zgodnie
z przepisami Ustawy o finansach publicznych i według zasad szczegółowo określonych
w przepisach odrębnych. - Rachunkowość Poradni prowadzona jest zgodnie z przepisami Ustawy o rachunkowości z uwzględnieniem przepisów szczególnych dotyczących jednostek budżetowych.
§3
- Teren działania Poradni obejmuje miasta i gminy: Pisz, Biała Piska, Orzysz, Ruciane-Nida.
- Siedzibą Poradni jest Pisz.
§4
Korzystanie z pomocy udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne, nieodpłatne.
§5
Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
§6
Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor placówki, biorąc przede wszystkim pod uwagę zasadę dostępności do pomocy psychologiczno-pedagogicznej oferowanej środowisku przez placówkę.
Rozdział II
ZADANIA PORADNI
§7
- Poradnia udziela:
1) pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
2) pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom i nauczycielom, związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży;
3) pomocy, poprzez wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Do zadań Poradni należy:
1) diagnozowanie dzieci i młodzieży;
2) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych;
4) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
§ 8
I. Poradnia realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej, terapeutycznej, doradczej, profilaktycznej i informacyjno-szkoleniowej:
- Przez działalność diagnostyczną rozumie się:
1) prowadzenie badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i zawodoznawczych oraz obserwacji dzieci i młodzieży umożliwiających określenie globalnego poziomu ich rozwoju, indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, w tym:
a) predyspozycji i uzdolnień;
b) przyczyn niepowodzeń edukacyjnych;
c) specyficznych trudności w uczeniu się oraz ryzyka wystąpienia tych trudności;
d) zasobów i zagrożeń związanych z funkcjonowaniem środowiska wychowawczego.
2) wskazywanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej niezbędnych do zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów i dostosowanych do ich indywidualnych możliwości psychofizycznych wynikających w szczególności:
a) z niepełnosprawności;
b) z niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
c) ze szczególnych uzdolnień;
d) ze specyficznych trudności w uczeniu się, bądź ryzyka ich wystąpienia;
e) z zaburzeń komunikacji językowej;
f) z choroby przewlekłej;
g) z niepowodzeń edukacyjnych.
3) Efektem działalności diagnostycznej jest w szczególności:
a) wydanie opinii;
b) wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnych lub zespołowych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
c) objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
d) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
2. Przez działalność terapeutyczną rozumie się:
1) prowadzenie różnych form terapii psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej, indywidualnej bądź grupowej oraz wspomaganie i wspieranie dzieci i młodzieży:
a) z zaburzeniami i opóźnieniami rozwojowymi;
b) z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne;
c) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
d) z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą;
e) z chorobami przewlekłymi;
f) po przeżyciu sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
g) szczególnie uzdolnionej;
h)zaniedbanej środowiskowo;
i) z autyzmem w tym z Zespołem Aspergera;
j) z wadami słuchu;
k) z wadami wzroku;
l) wczesne wspomaganie.
2) podejmowanie działań wspomagających wychowawczą i edukacyjną funkcję rodziny, a także przedszkola, szkoły i placówki, w tym:
a) prowadzenie krótko- i długoterminowych oddziaływań terapeutycznych o charakterze wspierającym i wspomagającym funkcjonowanie dziecka i rodziny;
b) prowadzenie warsztatów, treningów oraz grup wsparcia ukierunkowanych na kształcenie i doskonalenie umiejętności wychowawczych rodziców;
c) prowadzenie warsztatów, treningów, zajęć o charakterze psychoedukacyjnym oraz grup wsparcia, ukierunkowanych na kształcenie i doskonalenie umiejętności nauczycieli, wychowawców i specjalistów zatrudnionych w szkołach;
d) Kompleksowe wsparcie szkół i placówek SORE.
e) podejmowanie działań o charakterze mediacyjnym i interwencyjnym w środowisku dzieci i młodzieży, a także udzielanie pomocy szkołom i placówkom w prowadzeniu takich działań wynikających w szczególności:
- z zaniedbań środowiskowych;
- z sytuacji konfliktowych;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych.
- Przez działalność o charakterze doradczym rozumie się organizowanie i prowadzenie różnych form poradnictwa, w tym:
1) udzielanie porad i konsultacji zgłaszającym się dzieciom i młodzieży;
2) udzielanie porad i konsultacji zgłaszającym się rodzicom, nauczycielom i wychowawcom oraz specjalistom zatrudnionym w przedszkolach, szkołach i placówkach, dotyczących w szczególności;
a) wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wspomagających rozwój dzieci i młodzieży oraz wyrównujących szanse edukacyjne uczniów;
b) udzielanie pomocy nauczycielom w opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz opracowywaniu i realizowaniu planów działań wspierających dla uczniów, którzy ze względu na zdiagnozowane potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymagają objęcia różnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
c) udzielanie pomocy rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży;
d) udzielanie pomocy i wsparcia rodzicom i nauczycielom w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i podejmowanych przez nich działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów.
3) prowadzenie poradnictwa edukacyjno – zawodoznawczego dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych poprzez:
a) prowadzenie grupowych zajęć psychoedukacyjnych, z wykorzystaniem aktywnych metod pracy, związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej;
b) udzielanie zgłaszającym się uczniom indywidualnych porad bez badań oraz porad po przeprowadzonych badaniach, a także informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
c) wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu poradnictwa edukacyjno-zawodowego;
d) kompleksowe wsparcie szkół i placówek SORE;
e) organizowanie i koordynowanie sieci współpracy i samokształcenia, jako formy doskonalenia skupiającej grupę nauczycieli i szkolnych specjalistów zatrudnionych w różnych szkołach i placówkach.
- Przez działalność o charakterze profilaktycznym rozumie się:
1) wczesną interwencję oraz wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, podnoszenie efektywności uczenia się, a także nabywanie różnego rodzaju umiejętności społecznych poprzez prowadzenie:
a) zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży wynikających zwłaszcza z programów wychowawczych szkół i placówek oraz wspomaganie nauczycieli i wychowawców w tym zakresie;
b) psychoedukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży oraz rodziców i nauczycieli;
c) badań przesiewowych ukierunkowanych na zapobieganie powstawaniu zaburzeń rozwojowych, w tym zaburzeń komunikacji językowej.
2) wspomaganie wychowawczych funkcji rodziny i szkoły poprzez:
a) pomoc w diagnozowaniu zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży oraz zagrożeń związanych z uzależnieniami i różnymi formami patologii społecznej, a także wskazywanie odpowiednich form pomocy;
b) udzielanie wsparcia i pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem grup ryzyka, oraz ich rodzinom, ukierunkowanych na złagodzenie lub wyeliminowanie zdiagnozowanych zaburzeń;
c) udzielanie wsparcia rodzicom i nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych ora rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych;
d) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Przez działalność informacyjno-szkoleniową rozumie się udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli, wsparcia merytorycznego nauczycielom i wychowawcom oraz specjalistom zatrudnionym w przedszkolach, szkołach i placówkach, w szczególności poprzez:
1) prowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych, zajęć o charakterze warsztatowym i treningowym w oparciu o zgłaszane potrzeby środowiska;
2) prowadzenie grup wsparcia, dla zainteresowanych nauczycieli i rodziców, ukierunkowanych zwłaszcza na:
a) kształcenie umiejętności rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz planowanie sposobów ich zaspokajania;
b) rozwijanie umiejętności planowania i koordynowania udzielonej uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dokonywania oceny efektywności tej pomocy;
c) wymianę doświadczeń związanych z rozwiązywaniem problemów dydaktycznych i wychowawczych zachodzących w środowisku szkolnym i domowym, poszukiwanie nowych rozwiązań.
3) umożliwienie rodzicom i nauczycielom udziału w prowadzonych, na terenie Poradni, zajęciach z uczniami;
4) udostępnianie informacji z zakresu doradztwa zawodowego;
5) prowadzenie działalności informacyjnej dotyczącej możliwości uzyskiwania pomocy w Poradni oraz innych instytucjach.
- Przez wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek rozumie się zaplanowanie i przeprowadzenie działań, mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:
1) wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
2) wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny w procesie ewaluacji zewnętrznej;
3) realizacji podstaw programowych;
4) rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
5) analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów;
6) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków;
7) innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
- Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
1) pomoc w diagnozowaniu potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
2) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
3) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
4) wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
- W Powiatowej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Piszu organizowane są zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
1) Nadzór nad realizacją zajęć wczesnego wspomagania rozwoju sprawuje dyrektor poradni. Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju powoływany jest przez dyrektora poradni, odrębnie dla każdego dziecka, na podstawie:
a) wniosku rodzica/opiekuna prawnego do Dyrektora PPP-P w Piszu o przyznanie godzin wczesnego wspomagania;
b) opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
c) oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych o tym, że dziecko nie korzysta z zajęć organizowanych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w innej placówce oświatowej.
2) W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
a) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog;
b) psycholog;
c) logopeda;
d) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny – rehabilitant, terapeuta integracji sensorycznej, itp.
3) Pracą zespołu kieruje koordynator pracy zespołu, powołany przez dyrektora poradni.
§9
- Poradnia realizuje wymienione w § 7 i § 8 zadania współdziałając z innymi poradniami, ośrodkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom, w tym centrami pomocy rodzinie, terenowymi ośrodkami pomocy społecznej, ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi, komisjami rozwiązywania problemów alkoholowych, zespołami interdyscyplinarnymi ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, sądem, prokuraturą i policją.
- Powyższa współpraca dotyczy w szczególności:
1) wymiany informacji i doświadczeń w planowaniu i realizacji różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, w tym wspierania w tworzeniu i realizacji programów o charakterze profilaktycznym oraz programów ukierunkowanych na poprawę sytuacji dzieci i młodzieży;
2) wymiany informacji, zgodnie z przyjętymi procedurami oraz wewnętrznymi ustaleniami, dotyczących:
a) dzieci niedostosowanych społecznie bądź zagrożonych niedostosowaniem;
b) sytuacji dzieci zaniedbanych środowiskowo, przebywających w rodzinach zastępczych, rodzinach niewydolnych wychowawczo, dysfunkcyjnych;
3) przeprowadzania niezbędnych badań diagnostycznych w celu zapewnienia dziecku i rodzinie i rodzinie odpowiednich form pomocy;
4) udzielania pomocy i wsparcia specjalistycznego, porad i konsultacji osobom/instytucjom zajmującym się świadczeniem pomocy rodzinie i dziecku;
5) udziału psychologa (zgodnie z postanowieniami wydanymi przez odpowiednie instytucje) w przesłuchaniach i rozprawach sądowych z udziałem dzieci i młodzieży;
6) przeprowadzenia badań diagnostycznych (dla potrzeb procesu sądowego i zgodnie z wydanymi przez sąd bądź prokuraturę postanowieniami) i wydawania odpowiednich opinii;
7) podejmowania działań o charakterze szkoleniowym dla osób, które z racji wykonywanej pracy, zajmują się świadczeniem różnych form pomocy rodzinie i dziecku.
Rozdział III
ZADANIA PRACOWNIKÓW
§10
- Poradnia realizuje wymienione w §7 i w §8 zadania przy pomocy specjalistów: psychologa, pedagoga (w tym: oligofrenopedagoga, surdopedagoga, tyflopedagoga) logopedy i doradcy zawodowego.
- Zadania Poradni, w zależności od potrzeb, mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
- Do zadań pedagoga i psychologa należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży:
2) prowadzenie działań o charakterze terapeutycznym ukierunkowanych na pomoc dzieciom i młodzieży oraz ich rodzinom i wychowawcom odpowiednio do rozpoznanych potrzeb..
3) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki i innych problemów dzieci i młodzieży oraz wspieranie działań rodziny i szkoły w tym zakresie;
4) prowadzenie zajęć o charakterze szkoleniowym, warsztatów i treningów oraz zajęć psychoedukacyjnych kierowanych odpowiednio do nauczycieli i wychowawców, rodziców i uczniów;
5) udzielanie nauczycielom, wychowawcom i rodzicom pomocy i wsparcia, porad i konsultacji w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych;
6) udzielanie porad konsultacji dzieciom i młodzieży.
- Do zadań surdopedagoga należy w szczególności:
1) określenie poziomu rozwoju dziecka w zakresie słuchu;
2) podejmowanie terapii zaburzeń słuchu;
3) udzielanie porad w zakresie pracy z dzieckiem słabosłyszącym i niesłyszącym;
4) prowadzenie warsztatów dla nauczycieli na temat funkcjonowania ucznia z zaburzonym słuchem w edukacji szkolnej;
5) określenie poziomu funkcjonowania dziecka/ucznia słabosłyszącego i niesłyszącego w przedszkolu/szkole;
6) określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom słabosłyszącym i niesłyszącym odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- Do zadań tyflopedagoga należy w szczególności:
1) określenie poziomu rozwoju dziecka w zakresie wzroku;
2) podejmowanie terapii zaburzeń wzroku;
3) udzielanie porad, w zakresie pracy z dzieckiem słabowidzącym i niewidzącym;
4) prowadzenie warsztatów dla nauczycieli na temat funkcjonowania ucznia z zaburzonym wzrokiem w edukacji szkolnej;
5) określenie poziomu funkcjonowania dziecka/ucznia w przedszkolu/szkole;
6) określanie form i sposobów udzielania pomocy uczniom słabowidzącym i niewidzącym odpowiednio do rozpoznanych potrzeb.
- Do zadań logopedy należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych w celu ustalenia stanu mowy dzieci i uczniów, w tym mowy głośnej i pisma;
2) prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii mowy dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb;
3) udzielanie rodzicom, nauczycielom i wychowawcom porad i konsultacji oraz pomocy merytorycznej w zakresie wspomagania rozwoju mowy i prowadzenia terapii logopedycznej dzieci i młodzieży;
4) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dzieci;
5) prowadzenie działalności doradczej, informacyjnej i szkoleniowej z zakresu profilaktyki i terapii logopedycznej.
- Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
1) diagnozowanie zapotrzebowania środowiska na informacje edukacyjne i zawodowe, a także pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej oraz udzielanie indywidualnych porad zgłaszającym się uczniom;
4) udzielanie nauczycielom i wychowawcom porad i konsultacji, a także pomocy merytorycznej w podejmowanych przez nich działaniach z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
§11
- Osoby, o których mowa w § 10 realizują zadania Poradni również poza jej siedzibą w szczególności w przedszkolu, szkole i placówce oraz środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży.
- Do zadań realizowanych w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży należy w szczególności:
1) prowadzenie obserwacji, funkcjonowania emocjonalno-społecznego dziecka, a także cech środowiska rodzinnego, niezbędnych do poszerzenia procesu diagnostycznego;
2) prowadzenie, w uzasadnionych przypadkach podyktowanych zwłaszcza stanem zdrowia, badań diagnostycznych, a także różnych form oddziaływań o charakterze terapeutycznym;
3) podejmowanie, w sytuacjach tego wymagających, działań o charakterze interwencyjnym bądź mediacyjnym.
- Do zadań realizowanych w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) prowadzenie ukierunkowanej obserwacji dzieci i młodzieży, a także oddziaływań ich nauczycieli i wychowawców;
2) prowadzenie, w uzasadnionych przypadkach i przy zapewnieniu przez przedszkole, szkołę lub placówkę odpowiednich warunków, badań diagnostycznych dzieci i młodzieży, a także różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
3) prowadzenie badań przesiewowych, różnego rodzaju zajęć o charakterze psychoedukacyjnym, w tym zajęć z zakresu profilaktyki;
4) udział w pracach zespołów odpowiedzialnych za planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, a także prowadzonej ocenie efektywności udzielanej pomocy;
5) udzielanie nauczycielom i wychowawcom pomocy i wsparcia w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych poprzez podejmowanie odpowiednich działań, m.in. o charakterze superwizji;
6) prowadzenie szkoleniowych rad pedagogicznych, grup wsparcia dla nauczycieli i wychowawców, a także zajęć o charakterze psychoedukacyjnym bądź informacyjno-szkoleniowym dla rodziców;
7) podejmowanie, w sytuacjach kryzysowych, działań o charakterze mediacyjnym bądź interwencyjnym, a także wspieranie nauczycieli i wychowawców w prowadzeniu tego typu działań.
§12
- Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez wolontariuszy.
- Wolontariuszem może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec której nie toczy się postępowanie karne.
- Wolontariusz wykonuje zadania określone w umowie zawartej z dyrektorem Poradni, we współpracy z pracownikami pedagogicznymi Poradni wyznaczonymi przez dyrektora oraz pod nadzorem dyrektora Poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
§13
- Obowiązki i prawa pracowników pedagogicznych określa Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela z późniejszymi zmianami (Dz. U. z 2006r Nr 97, poz. 674, z późniejszymi zmianami), a pracowników administracji i obsługi odrębne przepisy.
- Szczegółowe zakresy obowiązków poszczególnych pracowników Poradni ustala i przekazuje je na piśmie dyrektor placówki.
POSTĘPOWANIE ORZEKAJĄCE
§14
- W Poradni działają, powoływane zarządzeniem przez dyrektora placówki, zespoły orzekające, które wydają:
1) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
2) orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym”, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, zwanego dalej „przedszkolem”;
3) orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły;
4) orzeczenia o potrzebie zająć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością umysłową w stopniu głębokim;
5) opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
§15
Zespoły orzekające wydają stosowne opinie i orzeczenia dla uczniów szkół i placówek położonych na terenie działania Poradni oraz dla dzieci przed rozpoczęciem spełniania obowiązku szkolnego zamieszkałych w rejonie działania placówki.
§16
Powiatowa Poradnia Psychologiczno –Pedagogiczna w Piszu została wskazana przez Kuratora Oświaty w Olsztynie, za zgodą Organu Prowadzącego, do wydawania przez Zespoły Orzekające orzeczeń i opinii dla dzieci słabosłyszących i niesłyszących, słabowidzących i niewidzących oraz z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera z terenu miasta i gminy: Pisz, Biała Piska, Orzysz, Ruciane-Nida.
§17
- W skład zespołu orzekającego wchodzą:
1) dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący zespołu;
2) psycholog, pedagog oraz lekarz;
3) inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.
- Pracą zespołu orzekającego kieruje jego przewodniczący.
§18
- Zespoły wydają orzeczenia oraz opinie na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka lub pełnoletniego ucznia, zwanych dalej „wnioskodawcami”.
- Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek w szczególności wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji psychologicznych, pedagogicznych oraz lekarskich.
- Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu zespołu, o terminie którego zawiadamiany jest przez przewodniczącego zespołu.
§19
- Zespół wydaje orzeczenie oraz opinię większością głosów, a w przypadku równej liczby głosów rozstrzygający jest głos przewodniczącego zespołu.
- Z posiedzenia zespołu sporządza się protokół zawierający w szczególności informację o podjętym rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem oraz informację o zgłoszonym przez członka zespołu innym stanowisku dotyczącym podjętego rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem.
- Protokół podpisują przewodniczący i członkowie zespołu.
- Orzeczenie i opinię przygotowuje członek zespołu wyznaczony przez jego przewodniczącego.
§20
- W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia zespół wydaje orzeczenia wymienione w §14.
- W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie opinii zespół wydaje opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres roku szkolnego, etapu edukacyjnego albo okresu kształcenia w danej szkole.
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów szkół podstawowych z niepełnosprawnością intelektualną wydaje się na okres każdego etapu edukacyjnego.
- Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydaje się na okres do 5 lat.
- Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się na czas określony, wskazany w zaświadczeniu o stanie zdrowia dziecka, nie krótszy jednak niż 30 dni, a w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie – na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż rok szkolny.
§21
- W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenie zespół wydaje odpowiednie orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego, orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania, albo orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie opinii zespół wydaje orzeczenie o braku potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
§22
- Zespół, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) wydaje nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego bądź nowe orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo nowe orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania w przypadkach:
1) zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydanie poprzedniego orzeczenia;
2) konieczności zmiany wskazanych w poprzednim orzeczeniu zaleceń;
3) potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
- Nowe orzeczenie jednocześnie uchyla poprzednie orzeczenie.
§23
W przypadku nie uwzględnienia wniosku rodziców (prawnych opiekunów), o którym mowa w § 22 Zespół wydaje odpowiednio orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
§24
- Orzeczenie albo opinię doręcza się wnioskodawcy w terminie 14 dni od dnia posiedzenia zespołu orzekającego.
- Orzeczenie albo opinię doręcza się w 3 egzemplarzach, z zastrzeżeniem ustępu 3.
- Orzeczenia, o których mowa w § 21 ust. 1, i w § 23, doręcza się w jednym egzemplarzu.
- Wnioskodawca może wystąpić o kopię orzeczenia albo opinii poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora Poradni lub upoważnioną przez niego osobę.
§25
Od orzeczenia wnioskodawca może wnieść odwołanie do Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie, za pośrednictwem Zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
§26
Szczegółowe zasady pracy Zespołu Orzekającego, kompletowania i obiegu dokumentacji, zawartości orzeczeń i opinii oraz trybu postępowania w przypadku odwołania od orzeczeń reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017, poz. 1743).
Rozdział V
KOMPETENCJE ORGANÓW PORADNI
§27
Organami Poradni są:
- dyrektor Poradni;
- wicedyrektor Poradni;
- Rada Pedagogiczna.
§28
- Poradnią kieruje nauczyciel, któremu powierzono stanowisko dyrektora.
- Stanowisko dyrektora powierza i z tego stanowiska odwołuje Zarząd Powiatu w Piszu na zasadach określonych w Ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późn. zmianami.
- Stanowisko wicedyrektora powierza nauczycielowi dyrektor w drodze zarządzenia.
- W przypadku nieobecności dyrektora Poradni zastępuje go wicedyrektor Poradni.
§29
Do kompetencji dyrektora Poradni należy w szczególności:
1) kierowanie działalnością placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
3) realizowanie uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
4) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym placówki;
5) organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki;
6) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§30
- Dyrektor Poradni jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w nim nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników nie będących nauczycielami;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki;
3) występowania z wnioskami, po fakultatywnym zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki.
§31
Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z wicedyrektorem Poradni oraz Radą Pedagogiczną placówki.
§32
Do kompetencji wicedyrektora Poradni należy w szczególności:
1) koordynowanie spraw związanych z zespołem wczesnego wspomagania rozwój u dziecka działającym w Poradni,
2) monitorowanie i konstruowanie, we współpracy z Dyrektorem projektów planów pracy obowiązujących w Poradni,
3) monitorowanie harmonogramów pracy specjalistów,
4) organizowanie i koordynowanie realizacji zadań wynikających z planu nadzoru pedagogicznego obowiązującego w danym roku szkolnym,
5) monitorowanie projektów materiałów promocyjnych dotyczących działań Poradni, w tym ofert, ulotek, plakatów, informacji itp.,
6) zastępowanie Dyrektora podczas jego nieobecności, a zwłaszcza podejmowanie decyzji w sprawach pilnych,
7) wykonywanie bieżących zadań zleconych przez Dyrektora, wynikających z realizacji zadań statutowych Poradni,
8) inspirowanie i organizowanie, we współpracy z Dyrektorem, pracy pracowników pedagogicznych, czuwanie nad prowadzeniem przez nich dokumentacji, sprawowanie szczególnej opieki nad nauczycielami stażystami i kontraktowymi,
9) sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem przetwarzania danych osobowych, poprzez wdrożenie zasad i reguł zapisanych w Polityce Bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w Poradni,
§33
- W poradni działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań i pełni jednocześnie zadania rady placówki.
- W skład Rady pedagogicznej Poradni wchodzą wszyscy zatrudnieni w niej nauczyciele.
- Przewodniczącym Rady pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej, za zgoda lub na wniosek członków Rady, mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego.
- Zebrania Rady mogą być organizowane:
1) z inicjatywy jej przewodniczącego;
2) na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego placówkę;
3) na wniosek co najmniej 1/3 członków Rady.
§34
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Poradni;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w Poradni.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy Poradni, w tym zwłaszcza plany pracy i tygodniowy rozkład zajęć;
2) projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
3) projekt planu finansowego placówki;
4) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
5) propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac oraz zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz prac i zajęć płaconych dodatkowo.
§35
Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut Poradni oraz jego zmiany.
§36
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w placówce.
- W przypadku określonym w ust. 1, organ uprawniony do odwołania przeprowadza postępowanie wyjaśniające i powiadamia o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
§37
Uchwały rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
§38
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który jest załącznikiem niniejszego Statutu.
§39
Organa Poradni mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji oraz współdziałania w zakresie właściwej realizacji zadań placówki.
§40
- Organa Poradni współpracują na zasadzie wzajemnego poszanowania.
- Rozwiązywanie sporów między nimi dokonuje się na drodze mediacji.
- Mediator wybierany jest przez Radę Pedagogiczną Poradni.
Rozdział VI
ORGANIZACJA PORADNI
§41
- Szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Poradni opracowany przez dyrektora placówki, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego, do dnia 30 kwietnia danego roku.
- Arkusz organizacji Poradni zatwierdza organ prowadzący do dnia 25 maja danego roku.
- Arkusz organizacji Poradni zawiera w szczególności:
1) liczbę pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
2) ogólna liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
§42
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
1) wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, zawierający numer porządkowy, imię (imiona) i nazwisko, PESEL, datę urodzenia i adres zamieszkania.
2) rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer porządkowy,
o którym mowa w pkt 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę wydania opinii lub orzeczenia.
3) Karty Indywidualne badanych dzieci i młodzieży.
4) dzienniki pracy pracowników pedagogicznych;
5) dzienniki zajęć specjalistycznych;
6) rejestry zajęć prowadzonych poza siedziba Poradni;
7) rejestr porad udzielanych w ramach Punktu Konsultacyjnego;
8) zeszyt zgłoszeń na badania oraz rejestr dziennych przyjęć;
9) księgę protokołów Rady pedagogicznej;
10) księgę protokołów Zespołu Orzekającego.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§43
- Poradnia ma prawo używania pieczęci urzędowej okrągłej z godłem państwa w środku
i napisem: „ Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piszu”. - Poradnia używa również pieczęci nagłówkowej (firmowej) zawierającej jej pełną nazwę i inne dane dotyczące placówki: „Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 12-200 Pisz, ul. Warszawska 5, NIP 849-14-31-103, Regon 000695781”.
§44
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Poradni określają odrębne przepisy.
Zmiany w statucie wchodzą w życie na mocy uchwały Rady Pedagogicznej w Piszu, podjętej na posiedzeniu w dniu 29.01.2019 r.