Jak się uczyć? Kilka wskazówek….dla uczniów i ich rodziców

Właściwa pora:

  • Między 13 a 15 gwałtownie spada koncentracja, dlatego nie odrabiaj lekcji zaraz po powrocie ze szkoły lub zaraz po zakończeniu udziału w lekcjach prowadzonych zdalnie (w których uczestniczysz będąc w domu).
  • Co 30-45 minut rób przerwy (lepiej kilka krótkich niż jedną dłuższą) – napij się czegoś, posłuchaj muzyki.
  • Skoncentruj się na tym, czego masz się nauczyć. Powiedz sobie wyraźnie: “Teraz będę się uczyć” i wytrwaj w tym postanowieniu.
  • Wyznacz sobie nagrodę za punktualne rozpoczęcie i zakończenie pracy.
  • Lepiej pamiętamy to, co nas ciekawi.Bądź zainteresowany tym, czego się uczysz.

 Skojarzenia:

  • Najtrudniejszy materiał możesz łatwiej przyswoić dzięki kojarzeniu wiadomości z obrazami np. z fizyki – pojęcie “ciepłe powietrze jest lżejsze niż zimne” można powiązać z balonem, który napompowany takim powietrzem leci w górę.
  • Ucząc się, staraj się kojarzyć nową wiedzę z wiadomościami już przyswojonymi.
  • Szukaj śmiesznych skojarzeń – ułatwia to zapamiętywanie.
  • Podczas nauki twórz wierszyki i rymowanki – są pomocne w zapamiętywaniu wielu szkolnych wiadomości.

Wszystkimi zmysłami:

  • Wykorzystuj wszystkie możliwe “kanały” ( wzrok, słuch, dotyk ).
  • Ucząc się używaj słuchu, wzroku i ręki – uważnie czytaj, głośno powtarzaj, pisz albo rysuj.
  • Wybieraj ważne informacje, rób notatki, podkreślaj najważniejsze fragmenty na kolorowo.

Powtórki:

  • Powtórz materiał bezpośrednio po lekcji – nie ma lepszego sposobu na ugruntowanie wiedzy.
  • Ucz się ze zrozumieniem, nie „na pamięć”. Najlepiej powtarzaj przeczytany materiał własnymi słowami.
  • Najłatwiej zapamiętujemy początek i koniec jakiegoś materiału, najtrudniej środek.

HARMONOGRAM   SKUTECZNYCH  POWTÓREK

I powtórka: 15-minutowa – w tym samym dniu

II powtórka: 10-minutowa – następnego dnia

III powtórka: 5-minutowa – po 24 godzinach

Kolejne powtórki: 2-3 minutowe – przez 3-4 kolejne dni

Prace domowe:

  • Na początek łatwe zadania, potem trudniejsze ćwiczenia, na koniec zostawiamy najprostsze prace.
  • Materiał z lekcji dobrze jest powtarzać w domu jak najszybciej po ich zakończeniu, a więc warto odrabiać wszystkie lekcje tego dnia, którego były one w szkole (aż 80 % tego, czego nauczyliśmy się na lekcjach zapominamy podczas pierwszych 24 godzin).
  • Warto jest uczyć się kolejno po sobie z przedmiotów jak najmniej podobnych do siebie, a zadania pisemne odrabiać na przemian z ustnymi.

Zawsze planowo:

  • Zapisuj w kalendarzu wszystkie terminy klasówek, referatów, egzaminów itp.
  • Warto także zaznaczać terminy imprez, urodzin, koncertów itp. aby uniknąć zbitki: „wieczorem impreza, a następnego dnia klasówka”.
  • Bardzo ważne! Planuj naukę, pomyśl:

– Jakie mam jutro lekcje?

– Co mam zadane z tych przedmiotów?

– Co jeszcze mam na jutro przygotować?

Więcej na ten temat – podczas zajęć, prowadzonych przez pracowników naszej poradni.

                                                                      

Opracowały:
Katarzyna Rudnik – Ulążka – pedagog PPP-P w Piszu
Monika Samul – pedagog PPP-P w Piszu